Beatfórum v Gbeloch ukázalo nové hviezdy zo sveta hudby

Bez sponzorov by takéto podujatia neexistovali. Ak sa hudobná kultúra začne zanedbávať a ustúpi do pozadia – mladí umelci stratia priestor konfrontácie svojich talentov.

Gbely. Tohtoročné Beatfórum sa konalo už po 15. krát. Piatočňajšej spevácko-hudobnej súťaže sa zúčastnili deti nie len zo Záhoria a ostatných oblastí Slovenska, ale aj z Dubňan na Morave. Poslaním tejto súťažnej prehliadky spevákov populárnej piesne a hudobných skupín je vyhľadávať a prezentovať mladé talenty z radov žiakov základných umeleckých škôl a centier voľného času. Výkony účinkujúcich hodnotila porota zastúpená Miroslavou Marčekovou, Pavlom Zajačekom a Jimim Cimbalom. Podujatím sprevádzal Peter Pecha.

 

Výsledky piatočňajšieho súťažného kola Beatfóra

Spev do 12 rokov: 1. Simona Augustovičová, 2. Petra Vallová (ZUŠ Gbely) – Michaela Romaňáková, 3. Simona Balážová – Radoslava Caletková. Cenu poroty si zaslúžila Tamara Ambrová (ZUŠ Gbely). Cenu sympatie získala Natália Urbanová.

Spev do 15 rokov: 1. Kristína Hrazdilová, 2. Diana Hanzelová, 3. Sára Caová (ZUŠ Gbely). Cenu sympatie získala Gabriela Beňová (ZUŠ Gbely).

Hudobné skupiny: 1. Alarms – ZUŠ Gbely a HIC – ZUŠ Šaštín Stráže, 2. VIRVAR – ZUŠ Kremnica, 3. Mladý band Dubňany – ZUŠ Dubňany. Cenu poroty získali RED DAEWO. Cenu sympatie obdržali CHERRIES. Cenu za výrazný individuálny výkon si prevzala Sára Caová.

Sponzori sú kľúčom k úspechu mladých talentov

Významnú úlohu pri organizovaní tejto a podobných súťaží zohrávajú sponzori. Podľa Miroslavy Marčekovej, sú to práve oni, ktorí majú veľký vplyv na úroveň kultúry na Slovensku. V kultúre sa odzrkadľuje úroveň nášho národa. Ak sa hudobná kultúra začne zanedbávať a ustúpi do pozadia – mladí umelci stratia priestor konfrontácie svojich talentov. Súťaže sú veľmi dôležité, lebo po každej jednej účasti sa začínajúce talenty zbavujú trémy a prvotných problémov pri účinkovaní na pódiu a zároveň rastie ich profesionalita.

 

Marčeková: Dôležitá je vzájomná konfrontácia výkonov

Úroveň súťažiacich na týchto podujatiach z roka na rok rastie. Prispievajú k tomu moderné komunikačné prostriedky, najmä internet, no tiež aj hudobno-spevácke súťaže v televízii aj rozhlase. Deti majú viacej šancí uplatniť sa prostredníctvom médií. Dôležitú úlohu tu zohráva internet. Možnosť konfrontovať svoje výkony, aj tých slabších účinkujúcich s ostatnými, už skúsenejšími ich motivuje a ťahá dopredu. K lepšiemu sa posúva aj úroveň pedagógov, ktorí majú najväčší vplyv na deti. Dávnejšie to bolo najprv tak, že pedagógovia vyštudovali svoj umelecký smer a potom sa konfrontovali s ostatnými. Nie, že by príprava pedagógov v minulosti bola nekvalitná, ale nemali sme také možnosti konfrontácie, ako je tomu dnes. Aj Beatfóra sa zúčastňujú deti, ktoré by mali šancu konkurovať mladým televíznym hudobno-speváckym hviezdam, hodnotí úroveň tohtoročnej speváckej súťaže porotkyňa Miroslava Marčeková.

Repertoár zložený z vlastnej tvorby sa hodnotí pozitívne

Deti a mládež, ak chcú byť úspešné, musia na sebe pracovať, rozširovať svoj repertoár – nie napodobňovať. Musia si hľadať svoju vlastnú cestu v interpretácii prevzatých skladieb. Populárna hudba nepotrebuje epigónov, ktorí napodobňujú, ale charizmatických ľudí, ktorí majú osobitný prínos pre hudbu. Napodobňovanie je dlhoročným problémom. Mladí umelci napodobňujú toho, o kom si myslia, že je to ich vzor, ale to nie je cesta. Najdôležitejšie je pestovať vo svojom talente originálnosť a tú prezentovať, napokon účinkujúci sú od pedagógov pripravení dobre.

 

Zajaček: Starší speváci stagnovali, zaujala vlastná tvorba skupín

V hudobných skupinách nastal dosť veľký posun. Pozitívne hodnotím účinkujúcich, ktorí prezentovali skladby z vlastnej tvorby. Aj napriek tomu, súťaž spevákov tak trochu stagnovala. Umeleckú úroveň rozšírila účasť dvoch bigbandov zo Šaštína a moravských Dubňan. Na to, aby sa takéto hudobné telesá v súčasnosti presadili už nie je veľa priestoru, presadiť sa je dosť ťažké. Predviedli slušné aranžmány, v ich výkonoch bolo cítiť, že sa hudbou vážne zaoberajú. Tie deti to obohacuje a vytvára umelecké podhubie pre ďalšiu činnosť.

Ako vnímate výkony súťažiacich v porovnaní s časmi, kedy ste aj vy boli v ich veku?

Účinkujúci sa samozrejme prezentovali peknými individuálnymi výkonmi. Je vidno, že deti súčasnosti, ak ich mám porovnávať s mojím vývojom, sú dnes omnoho ďalej. Majú skvelé príležitosti aj dobrý prístup ku kvalitným hudobným nástrojom na umeleckých školách. Je potom už len na nich, presadiť sa vlastnou umeleckou výpoveďou.

Má Beatfórum dnes ešte budúcnosť v konkurencii s televíznymi talentovými súťažami, keď za ostatných pár rokov sa s nimi ako keby roztrhlo vrece?

V televízii sa súťažiaci vyberajú podľa istého kľúča, ktorý korešponduje s podmienkami programu. Beatfórum považujem za takú čistejšiu formu súťaže, ktorej sa nezúčastňujú výhradne tí najlepší, každý tu má možnosť osloviť osobitným výkonom. Veľmi si cením súťaže na takejto „amatérskej“ úrovni, je za tým veľa práce organizátorov, rodičov aj samotných detí.

Kde mali podľa vás výraznejšie medzery dnešní súťažiaci?

Nie len dnes, ale na viacerých súťažiach si všímam, že spevákom chýba zručnosť v práci s mikrofónom. V 80 % pozorujem, že deti ešte nevedia ako na to. Tam by mali učitelia dbať na prípravu aj v tomto ohľade, nie len pri klavíri v triede, ale aj si postaviť aparatúru, nastaviť mikrofón a vyskúšať si prácu s ním. Jednou z najčastejších chýb je držanie mikrofónu blízko úst pri dlhých tónoch. S intonáciou treba pracovať stále, sú dni, kedy to niektorým nevyjde – buď sú chorí alebo sa im nepodarí to dotiahnuť do čistej podoby. No ten, kto pravidelne cvičí, na ňom je zodpovedná príprava poznať hneď.

Ako sa stať úspešným účinkujúcim, predsa len na mladé talenty dnes vplývajú z každej strany médiá, kde sa im prezentujú ich umelecké vzory. Kadiaľ vedie cesta za úspechom?

Podstatné je, aby deti chodili po súťažiach a zbierali skúsenosti. Nemať trému, mať istotu v prejave. Ak speváci pôsobia vyzretejšie, ich výkon sa potom aj lepšie hodnotí. Medzi faktory, na ktoré treba myslieť patrí čistý spev, choreografia a podobne. Svedomitá príprava sa nedá oklamať. Veľmi dôležité je každodenné cvičenie, to platí ako pre skupiny, tak aj pre spevákov. Jedine tak dospejú k dobrým výsledkom. Chápem, že je to niekedy veľmi ťažké. Ja som si to zažil na vlastnej koži, kedy som pod nátlakom otca musel cvičiť na hudobnom nástroji. Teraz to vnímam s úsmevom, predsa len to nebolo na škodu. Ocenil som to najmä vtedy, keď som sa dostal do hudobného telesa Slovenského rozhlasu. Hudba je remeslo ako každé iné, keď to nebudete ovládať, nástroj si s vami bude robiť čo chce.

 

Podujatím sprevádzal Peter Pecha, absolvent miestnej ZUŠ, ktorý sa na pódiu pred publikom predstavil už ako 10 ročný. Patril medzi generáciu detí, ktoré stáli pri znovuzrodení Beatfóra. Bola to moja prvá súťaž, spieval som vtedy veľmi falošne a samozrejme, mal som veľkú trému. Keď sme potom začali s vtedajšími spolužiakmi zo ZUŠ chodiť po súťažiach, trémy bolo menej. Na Záhorí sa vtedy organizovalo viacero súťaží, chodievali sme aj na súťaže do Bratislavy. V mojej speváckej kariére mi veľmi pomohlo, keď nám naša umelecká škola založila kapelu RELAX, samozrejme najdôležitejšia bola motivácia a sen – ktorý sa mi vďaka úsiliu splnil. Zaspomínal na svoje prvé pódiové predstavenie mladý umelec, ktorý v súčasnosti pôsobí v Prahe, kde hrá v muzikáloch Kleopatra, Mata Hari, Marie Antoaneta, v Divadle na Vinohradech a účinkuje v muzikále Cats – Městské divadlo Brno. V súčasnosti sa pripravuje na nový muzikál Mama Mia, ktorý bude mať premiéru v pražskom Kongresovom centre.



Pridaj komentár