Dátová žurnalistika skrýva v sebe viac než len čísla a grafy

Uplynulú stredu navštívila pôdu našej univerzity novinárka Beata Biel, pracujúca v spoločnosti Google, ktorá otvorila prvý workshop venovaný dátovej žurnalistike s názvom: Dáta menia žurnalistiku.

Spoločnosť Google a Nadácia otvorenej spoločnosti v rámci projektu realizujú workshopy na troch vybraných univerzitách (dve v Bratislave) a u nás na Katolíckej univerzite v Ružomberku. Cieľom projektu je priblížiť študentom žurnalistiky a ďalším záujemcom spôsoby, metódy a dostupné nástroje pre prácu s dátami. Ostatné dva vzdelávacie semináre venované tejto problematike prebehnú na našej fakulte ešte tento semester.

Poľská novinárka a dokumentaristka Beata Biel predstavila študentom najlepšie Google nástroje (Google trends, Fusion Tables a Public Data) pre dátovú žurnalistiku a v rámci nej aj pár súvisiacich príbehov. Dátová žurnalistika sa zaoberá zberom, overovaním a spracovaním dát v zrozumiteľnej forme. Je to druh novinárskej práce, ktorá doplňuje a rozširuje tradičnú žurnalistiku. Ide o stratégiu predovšetkým internetovej žurnalistiky, kde za každým číslom stojí nejaký príbeh. „Vďaka technickému pokroku je veľká časť sveta popísaná za pomoci čísel“, uviedla Beata Biel.

„Dátová žurnalistika bola pre mňa veľkou neznámou, ale Beata Biel nám poskytla pekný náhľad do tejto problematiky. Vďaka grafom a obrázkom či zvukovej ukážky som lepšie pochopila ako to celé funguje a priznám sa, že sa mi to páčilo“, dodala študentka štvrtého ročníka žurnalistiky Zuzana.

Beata Biel je poľská novinárka, dokumentaristka a televízna producentka. Desať rokov pracovala ako výskumná pracovníčka, reportérka a editorka pre najväčšiu poľskú komerčnú televíziu TVN. V roku 2008 získala veľkolepú cenu Press Award za najlepšie televízne spravodajstvo roka. V súčasnosti pracuje v spoločnosti Google News Lab pre strednú a východnú Európu.

Autor: Nikoleta Stikičová

Foto: facebook.com



Pridaj komentár