Juraj Koudela: Reportáž je ako triler založený na skutočných udalostiach

Vydavateľstvo Absynt vydáva reportážnu literatúru už druhý rok pod vedením Filipa Ostrowského a Juraja Koudelu. Na začiatku ani jeden z nich nevedel, ako funguje knižný trh a či budú mať reportáže na Slovensku úspech.

Dnes majú na konte dvadsaťdva kníh a v budúcom roku by k nim malo pribudnúť ďalších pätnásť. Vznik vydavateľstva, predaj kníh, reportáže, ako aj samotné publikácie, predstavil študentom Filozofickej fakulty Katolíckej univerzity v Ružomberku spoluzakladateľ Absyntu, Juraj Koudela, a naznačil, aká zmena u nich nastala.

„Absynt už nie je len o reportážnej literatúre. Vzniká u nás nová edícia kníh, ktorú sme nazvali Sto percent. Budú to knihy stojace na hranici beletrie, non-fiction a memoárov. Prvá z nich je Moruša,“ povedal na prezentácii Koudela. Absynt 100% bude prinášať rôzne reedície kníh, na ktoré sa už zabúda, no podľa Koudelu a Ostrowského stoja za to, aby boli opätovne vydané.

Koudela priniesol aj pohľad na vznik knižných obálok s „ošúchanými, drsnými črtami“, ktoré sú ich spoločným charakteristickým a odlišovacím znakom. „Náš zámer je, aby na knihách bolo po istom čase vidieť, že ich čitateľ nosí všade so sebou a že s nimi ten príbeh akoby prežil.“

Reportáž je žáner, po ktorom je dopyt nielen v Poľsku, ale vďaka Absyntu už aj  na Slovensku. Približný vek čitateľa reportážnej literatúry od vydavateľstva Absynt je 25 – 35 rokov, pričom ženy ich čítajú o čosi viac ako muži.

„Mňa a určite aj viacerých čitateľov vždy zaujme literatúra, ktorá je písaná perom človeka so skúsenosťami. Ak niekto prežil na vlastnej koži nejaké zlé, tragické udalosti, jednoducho to prenesie na papier a nepotrebuje si prikrášľovať rôzne dramatické a strhujúce príbehy. Obyčajné rozprávanie sa stáva príťažlivým, pretože je zažité, vypovedá o temných stránkach mysle a práve toto chcú ľudia čítať,“ povedala o reportáži študentka žurnalistiky Petra.

Alexandra Jurišová



Pridaj komentár