RECENZIA: Ja, Diego

Kniha Ja, Diego je autobiografické dielo jedného z najlepších futbalistov planéty – Diega Maradonu. Futbalista je aj autorom knihy a teda opisuje celý svoj život. Od školských čias až po profesionálnu kariéru.

„Dnes počujem iba: Sleduj, to mizerné ihrisko nemá ani riadne osvetlenie ! My sme neboli takí rozmaznaní. Nemôžem povedať, že sme boli deťmi ulice, skôr sme boli deťmi ihriska. Keď nás dospelí hľadali, vedeli, kde nás nájdu.“ Nádherný začiatok knihy, ktorý opisuje tamojšie argentínske prostredie chudobnej štvrti. Maradona sa v úvode rozpísal o svojich futbalových začiatkoch, keď hrával futbal len pre zábavu. Opisoval aj ťažký život rodiny Maradonovcov, ktorú živvil len otec v miestnej fabrike. S odstupom času priznáva, že preňho bol otec tým najlepším človekom. V ďalšej kapitole odhaľuje odchod z domova za futbalom a začínajúce klubové úspechy. O voľnom čase so spoluhráčmi, ale aj o zážitkoch na zápasoch. Rozhorčenia trénerov a vtipkovanie spoluhráčov. Ako môžeme v knihe vidieť, je rozdelená na viacero kapitol. Každá jedna obsahuje určitý príbeh. Maradonova kniha nepozná žiadne tabu. V nej rozoberá nielen slávu, ale aj tvrdé pády, ktoré v živote zažil. Jeho užívanie efedrínu dopodrobna rozobral a neobišiel ani sankcie, ktoré boli z toho vyvodené. Kriticky opisuje svoju povahu, keď hovorí o Majstrovstvách sveta v Taliansku, kde na stožiaroch visela vlajka Ríma, Talianska a len zdrap Argentínskej. Reakciou bol krik a výčitky médiám. Svoje správanie však nijak neľutuje. Dopingová éra ho stála mnoho. Poškodil si meno, napriek vysokým výkonom. Každé jedno podujatie Majstrovstiev sveta je dopodrobna rozpísané a nevyhol sa ani najmenším detailom ako zlé vzťahy s hráčmi v šatni po dopingu. Ohaľuje zákutia futbalovej mafie. No ani samotný doping neodradil Maradonu od futbalu a vždy sa na šampionát prebojoval. V knihe opisuje aj svoje dojmy z návštevy Jána Pavla II. Rovnako odhaľuje aj priateľstvo s kubánskym vodcom Fidelom Castrom.

Je neuveriteľná s akou presnosťou a otvorenosťou sa Maradona vracia k svojej kariére. Pre futbalových nadšencov, najmä tých Maradonových, je kniha najlepším sprievodcom jeho kariérou. Odhalenie afér vysvetľuje mnoho skutočností, ktoré médiá tak skresľovali. Odporúčam túto knihu pre všetkých, ktorí kedysi fandili tomuto geniálnemu futbalistovi. Kniha je písaná veľmi pútavo a po prečítaní každej jednej kapitoly odhaľuje určité tajomstvo.