Recenzia: Kluby NHL 2011

Po prvý raz od roku 2005 sa stala kniha Kluby NHL knižným trhákom na pultoch slovenských kníhkupectiev. V poradí siedme vydanie s názvom Kluby NHL 2011 bolo predsa len od ostatných odlišné. Veď v tom roku vyhrali Stanley Cup dve hviezdy slovenského hokeja (Marián Hossa a Tomáš Kopecký). Vydavateľstvo Egmont stavilo vždy na trojicu autorov – Roman Jedlička, Karel Knap, Jan Velart. Tentokrát vložili dôveru do rúk Jana Velarta. Čo bol jednoznačne dobrý krok.

Kniha Kluby NHL je analytické športové dielo, ktoré poskytuje čitateľom fakty o uplynulej sezóne, ako sa im darilo, jednotlivé príčiny pádu, prípadne postupu v jednotlivých fázach sezóny. Čitatelia sa tak dokonale oboznámia s rôznymi výmenami, ktoré v kluboch nastali a či boli výhodné viac pre klub alebo hráča. Rovnako sa autori snažia odkryť ekonomickú situáciu tímov a predvídať ťahy generálnych manažérov, vďaka čomu si hráči môžu „tipnúť“, ako sa klubu v nasledujúcej sezóne bude dariť.

Úvod knihy je obohatený o prehovor Petra Novotného, šéfredaktora časopisu Pro Hockey, venovaný mladým oporám mužstiev. Táto téma bola veľmi trefná. Najmä preto, že kapitán vířazného tímu Stanley Cupu, Chicago Blackhawks, je len 22-ročného Jonathana Toewsa.

Vo vydaní 2011 sa stretávame viac s analýzou niektorých kľúčových hráčov ako celku. Rozoberajú sa najmä krajania Slováci a Česi. Pre hrdých „národovcov“ je to rozhodne dobrý ťah. No myslím si, že sa autor mohol zamerať viac na prácu celku a nielen na najväčšie hviezdy. Avšak za veľké negatívum považujem to, že sa v knihe nerozoberá ekonomika tímu. Bolo by dobré čitateľom priblížiť, v akých ekonomických pomeroch sú jednotlivé kluby a s čím môžu disponovať. Tento mínusový bod určite vyváži stručný prehľad o konkrétnom tíme, vyobrazený v tabuľke na kraji strany. V ňom sa čitatelia dozvedajú užitočné informácie o vedení klubu, aréne, klubových rekordoch a iných zaujímavých faktoch. Autor bol tak podrobný v tejto veci, že neobišiel ani kontaktné informácie na klub. Užitočné fakty dopĺňajú profesionálne fotky, vyberané Jaroslavom Hykom, ktorý má na starosti grafické spracovanie kníh od vydavateľstva Egmont. Grafika knihy je natoľko pútavá, že priláka záujemcov už len kvôli detailným „živým fotkám“. Možno spoliehanie na jedného autora predstavovalo riziko zníženia kvality,   v tomto prípade došlo k opaku. Na rozdiel od iných vydaní, Kluby NHL 2011 mali jednoznačne ucelenejšie myšlienky. Petr Novotný, ako vedúci redaktor knihy, mal určite menej roboty so skladaním obsahu textov. Predsa len, obsah zostavený z myšlienok a postrehov jedného autora je kvalitnejší ako obsah z textov troch autorov, rozoberajúcich odlišné problematiky tímov. Je potrebné oceniť aj porovnávanie cien, ktoré sa v knihe vyskytujú. Sú v nich zahrnuté ceny vstupeniek a fan predmetov v českých korunách pre lepší prehľad.

Knihu odporúčam nielen pre zarytých fanúšikov Národnej hokejovej ligy, ale aj priaznivcov hokeja vôbec. Je dobré mať prehľad o tejto lige a presne to táto kniha ponúka. Výroky sezóny a profesionálne analýzy sú len zlomok toho, čo vám vydanie Kluby NHL 2011 môže do vášho prehľadu priniesť.