V ružomberskej synagóge opäť zaznela akustika

V rámci Dní mesta Ružomberok ZUŠ Ľudovíta Fullu už po šiestykrát zorganizovala súťaž pod názvom Ružomberská klasická gitara. Škola si každoročne pozýva do poroty excelentných gitaristov. Minulý rok prijalo pozvanie Pražské gitarové kvarteto, tento rok tú česť už po druhýkrát malo Bratislavské gitarové kvarteto.

„Deň pred súťažou, tradične to býva vo štvrtok, pozvaní účinkujúci majú koncert v synagóge, ktorý je dostupný pre širokú verejnosť mesta,“ informuje Marcel Dúbravec, riaditeľ ZUŠ.

V publiku boli aj žiaci spomínanej základnej umeleckej školy. „Je to pre nich taká čerešnička na torte, že si môžu vypočuť Bratislavské gitarové kvarteto, ktoré ich bude zajtra hodnotiť,“ dodáva riaditeľ.

Bratislavské gitarové kvarteto, Zdroj: Bugárová

Muzikanti zahrali počas koncertu päť akustických skladieb. Prvou, úvodnou skladbou, bola predohra Hodvábny rebrík (La Scala Di Seta) od Gioachina Rossiniho v aranžmáne Martina Krajča pre gitarové kvarteto. Druhou skladbou bolo nové číslo hudobného telesa, skladba od gréckeho skladateľa Apostolosa Paraskevasa pod názvom Tantalova hostina (A Feast for Tantalus). Za ňou nasledovala upokojujúca skladba Emeleia od Vladimíra Godára, ktorá bola použitá aj vo filme Záhrada. Počas koncertu zaznela aj suita z Bizetovej opery Carmen v aranžmáne člena Los Angeles Quartet, Williama Kanengisera. Po nej muzikanti zahrali publiku skladbu Kubánska krajina v daždi od kubánskeho skladateľa Lea Brouwera. Poslednou skladbou v repertoári bol Quiccan od bývalého člena Los Angeles Guitar Quartet, Andrewa Yorka, ktorý sa dal na sólovú dráhu. Po prvom standing ovation boli muzikanti vyzvaní publikom späť na pódium. Ako bonus na záver zahrali škótsku ľudovú uspávanku v úprave od Jeremyho Sparksa.

„Ružomberská synagóga je vynikajúci priestor. Hrali sme tu prvýkrát. Akusticky je to ideálny priestor pre gitarové kvarteto, dokonca aj keď sa zaplní priestor ľuďmi, akustika ostáva takmer nezmenená, vynikajúca. V týchto priestoroch sa dole zvuk zlieva viac vzadu, na chóre už menej. V strede synagógy by mal byť zvuk vyrovnaný,“ hovorí gitarový virtuóz, Miloš Slobodník. „Reakcie publika boli skvelé aj záverečný standing ovation nás dojal,“ ďalej dodáva.

Zdroj: Bugárová

„Tento koncert sa mi páčil, bol veľmi dobrý. Sedel som vpredu, takže som mal dobrú hlasitosť. Vzadu je akustika slabšia, pretože akustické nástroje sa na takýto koncert neozvučujú. Keby sa ozvučili, už by to nebolo ono. V minulosti sa takto hrávalo, keď ešte neboli mikrofóny,“ dodáva hlavný organizátor a učiteľ ZUŠ, Branislav Hlaváč.

V nasledujúci deň prebieha súťaž žiakov v štyroch hudobných kategóriách. Tento rok sa do súťaže zapojilo rekordne dvadsaťtri základných umeleckých škôl z celého Slovenska so štyridsiatimi troma súťažiacimi.

Impulz pozvať týchto gitarových virtuózov vyšiel zo zázemia gitarového oddelenia školy, keďže je to gitarová súťaž. Každý rok svoj výber hudobníkov pedagógovia striedajú, snažia sa pozývať domácich i zahraničných muzikantov. V minulosti účinkovalo už aj Poľské gitarové duo. Účinkujúci mali koncert v Átriu Hotela Kultúra už pred tromi rokmi, pretože v tom čase synagóga nebola zrekonštruovaná.

Zdroj: Bugárová

Kvarteto hosťuje v porotách gitarových súťaží často, od základných umeleckých škôl, súťaží pre starších gitaristov, či konzervatoristov, až po medzinárodné súťaže.

„Vždy sa teším, keď počujem príjemne prekvapujúce výkony a to sa v posledných rokoch deje často. Myslím si, že v každom kraji Slovenska sa vyskytujú talenty s naozaj výbornými výkonmi, pretože postupom času, za posledným 20-30 rokov úroveň pedagógov na základných umeleckých školách veľmi stúpla,“ hodnotí gitarista Slobodník.

Každým rokom má škola čoraz väčší úspech v tejto súťaži a taktiež stúpa počet jej uchádzačov. Súťaž sa tradične koná v priestoroch základnej umeleckej školy.

Viac o Bratislavskom gitarovom kvartete a ich pripravovaných koncertoch na: https://sk-sk.facebook.com/BratislavaGuitarQuartet/



Pridaj komentár