Na Terase prestalo fúkať
Slovenské komorné divadlo v Martine uviedlo na scénu komédiu s názvom Terasa. Jej autorom je francúzsky dramatik a scenárista Jean-Claude Carriére. Podľa skúseností a ocenení autora sa očakával nevšedný zážitok.
Táto komédia vyšla prvýkrát vo Francúzsku roku 1997. V Slovenskom komornom divadle mala premiéru v réžii Petra Gábora 16. októbra 2009. Spomedzi mien hercov, ktorí si zahrali v tejto komédii je asi najzvučnejšie meno Dušana Cinkotu. V Terase stvárnil Etienna, jednu z hlavných postáv.
Terasa je tzv. jednoaktovka ( skladá sa z jedného dejstva), pričom celý dej sa odohráva v byte manželov Etienna a Madeleine, ktorých vzťah sa rozpadá. Madeleine sa rozhodne opustiť muža a celá komédia je sprevázdaná jej čakaním na nového partnera, s ktorým má odísť do Benátok. Etienne si nemôže dovoliť žiť vo veľkom byte sám, preto realitná agentka postupne vodí do bytu potenciálnych záujemcov, ktorí výrazne zasahujú do deja. Byt si prichádza pozrieť aj svojský pán Astruc, ktorý sa v cudzom byte správa takmer ako vo vlastnom. Komické počínanie pána Astruca je v kontraste s tragickou strnulosťou Etienna a Madeleine. Najvýraznejšou postavou celej komédia je však synovec pána Astruca Maurice (v bravúrnom podaní Dominika Zaprihača). Je to mladý muž s bohatými rodičmi, ktorý sa okamžite zapozerá do Madeleine. Žiada ju, aby odišla s ním a nie s mužom, na ktorého netrpezlivo čaká. Po jej odmietnutí sa Maurice začne správať nekontrolovateľne a dokonca skočí z terasy. Na všeobecný údiv sa však po chvíli vráti živý a zdravý. Terasa sa tak stáva symbolom nenaplnenej túžby po zmene, po šťastí. Postupne sa na scéne stretávajú všetky postavy: manželia, realitná agentka a všetci záujemcovia o byt. Vyvinie sa medzi nimi živý rozhovor, v ktorom badať túžbu každého jednotlivca po osobnom šťastí. Každý hľadá niečo iné, a tak sa symbolicky každý vydá svojou vlastnou cestou. Aj Madeleine sa napokon dočká a odíde do Benátok.V byte zostanú iba Etienne a Maurice, ktorí zasadnú k spoločnej večeri.
Komédia sa nekončí nijakým veľkým zvratom, nemá žiadne očakávané vyvrcholenie deja. Len akosi utíchne vrava v byte a na terase prestane fúkať. Preto ani divák necíti na konci žiadne pohnutie. Celé predstavenie sa nesie niežeby v monotónnosti, ale akejsi ohraničenosti. Ani krik šialeného Mauricea nedokázal pozdvihnúť túto komédiu do vyššej sféry, hoci úsmevných scén, niekedy hraničiacich až s absurditou, bolo naozaj veľa. Nedokázala sa dotknúť vnútra diváka, o ničom ho nepresvedčila. Možno preto, lebo nevedela o čom ho chcela presvedčiť. Absencia vyvrcholenia deja je silným negatívom tejto hry, pretože svojou komikou nedokáže zaujať až do takej miery, aby si mohla dovoliť vypustiť vyústenie deja do mierneho šoku, alebo ponúknuť aspoň nejaké riešenie tragédie hľadania osobného šťastia. Komédia je nadľahčený žáner, preto by mal zámer autora jednoducho vyplynúť z deja. Obviniť autora, že žiadny zámer nemal si nedovolím. Skôr sa mu to nepodarilo tak jednoznačne, ako by to divák pri komédii očakával.
publikované na: zdruhejstrany.sk
ilustračné foto: Braňo Končený