Recenzia: Iskrivá

Mladá autorka Kristin Cashore, ktorá má za sebou dva úspešné tituly Výnimočná a Ohnivá, si pripísala na svoje konto tretiu knihu do série s názvom Iskrivá. Opäť sa ponoríme do tajuplného sveta spisovateľkinej fantázie, ponúkne nám mnoho nových zážitkov a hlavne mnoho nečakaných udalostí, ktoré nám jednoducho nedovolia zatvoriť knihu.

Osemnásťročná kráľovná Bitterblue má pocit, že jej radcovia sa ju snažia príliš ochraňovať pred celým svetom, a tak začne podnikať tajné výlety z hradu. Sama a v prevlečení sa túla nočnými ulicami mesta a riskuje nielen vlastný život, ale aj svoje srdce. (Oficiálny text autorky)

Po dlhom čakaní sa opäť vraciame do ríše obdarených, no od posledných udalostí z prvej knihy tejto trilógie ubehlo už niekoľko rokov. Mladá princezná Bitterblue sa stala kráľovnou a jej úlohou je spravovať krajinu Monsey, ktorá bola zdevastovaná jej otcom, tyranom a sadistom, kráľom Leckom. Cashore nám predstavuje hlavné a kľúčové postavy v úvodných kapitolách, kde sa stretávame s jej štyrmi radcami a najbližšími poddanými.

Znova je hlavnou črtou, ako v predošlých knihách tejto autorky, rozprávanie a vnímanie citov prostredníctvom jednej osoby – mladej a všestrannej ženy. Máme možnosť vidieť subjektívne pohľady hlavnej hrdinky príbehu, ktorá sa snaží vo svojej pozícii kráľovnej zvládať všetky záležitosti svojej ríše. Od prvých riadkov taktiež môžeme zreteľne vidieť aj jej bystré vnímanie okolností a logické uvažovanie.

Zápornou postavou príbehu bol práve zosnulý kráľ Leck, ktorý páchal svoje ohavnosti aj po svojej smrti. Tyran a sadista, ktorý si nepotreboval nič dokazovať, nevyhľadával moc a ani nechcel ovládnuť svet. Mal potešenie v bolesti a to či už fyzickej, alebo psychickej. No svojím správaním predsalen niečo chcel dokázať. Práve to chcela mladá Iskrivá zistiť.

Prečo je všade toľko chýbajúcich častí hlavolamu? (Bitterblue)

Bitterblue trápia mnohé otázky a záhady okolo nej, no predovšetkým história jej kráľovstva. Jej otec Leck mal schopnosť ovládať myseľ ľudí a jeho koníčkom bolo ubližovať. A to úplne všetkým, až na jednu výnimku – nikdy neublížil svojej dcére. Keď bol zavraždený, Bitterblue bola ešte mladé dievčatko a veľa vecí nevnímala. Teraz, keď je dospelá, snaží sa poodhaliť minulosť a vypátrať pravdu. Na jej otázky však nenachádza u svojich radcov odpoveď. Jej jediným riešením je utiecť z hradu. Odpovede hľadá počas nocí v rôznych krčmách od rozprávačov, alebo len jednoducho rečí okolo nej. Po čase natrafí zhodou mnohých okolností na dvoch mužov, ktorých mená boli Zaffir a Teddren.

A príbeh môže odštartovať naplno.

Dej sa dostáva do rýchlych otáčok a Cashore svoje schopnosti opisovať rôznorodé scenérie využíva v plnej miere. Príbeh sa nezaobišiel ani bez intímnych scén, ktoré boli napísané s obrovským nadhľadom a gráciou. Časom prichádzajú nové zvraty a hádanky, nespočetné tajomstvá či klamstvá, silná láska a veľký strach – príbeh sa otvára veľmi pomaly a čitateľa necháva v napätí.

Zaujímavosťou je aj skutočnosť, že počas hľadania pravdy Bitterblue hľadala ešte niečo. Snažila sa zistiť, aká v skutočnosti je a čo sama od seba očakáva. To je tiež jednou z hlavných čŕt s predošlými titulmi. V Iskrivej však bola mladá kráľovná v porovnaní s Výnimočnou a Ohnivou o čosi menej sebavedomá s pôsobila často skľučujúco. Možno to môže niektorých verných čitateľov sklamať, keďže boli navyknutí na ženy plné rozhodnutí a činov, ktoré predstavovali ich nebojácnu osobnosť.

Za spomenutie stojí taktiež fakt, že aj napriek tomu, že čitateľ, ktorý si zobral do ruky ako prvú knihu práve Iskrivú, nemusí mať žiadne obavy z dier v dejstve. Aj keď sú všetky knihy dejovo prepojené, nenadväzujú na seba priamo. Nový čitateľ však môže nadobudnúť neistý dojem z nových postáv, ktoré sa časom v príbehu objavia, pritom verným čitateľom Výnimočnej a Ohnivej budú už dôverne známe.

Pútavý záver príbehu by sa dal napätím krájať, pretože sa s ním mladá autorka vyhrala a vyšperkovala ho do posledného detailu. Počas čítania kniha vzbudzuje smútok, lásku, strach aj odvahu, čo mnohých donúti po zavretí knihy rozmýšľať nad skutočným, aj neskutočným životom.

Detaily o knihe:

Počet strán: 608 strán

Väzba: pevná s prebalom väzba