Revenant: Zmŕtvychvstanie ukazuje výkon DiCapria v úplne novej dimenzii

Filmu Revenant: Zmŕtvychvstanie predchádzala povesť sugestívneho zážitku pre diváka i samotný štáb. Početné texty a rozhovory zdôrazňovali náročnosť natáčania v teréne za ťažkých podnebných podmienok a nízkych teplôt. Samotný Leonardo DiCaprio povedal, že šlo o najťažšiu úlohu jeho hereckej kariéry. Zároveň sa okolo tvorcov systematicky vytvárala aura jedinečnosti v prístupe a spôsobe uchopenia príbehu skutočného trappera Hugha Glassa.

 

Samotný snímok naznačuje obrat a novú tendenciu v Iñárrituovej filmografii. I keď boli režisérove predošlé filmy bez výnimky štylisticky zaujímavé, hlavnú funkciu malo komplikované rozprávanie, nezriedka porušujúce časovú následnosť a zvyšujúce tak nároky na divákovu pozornosť. Revenant zamenil nepriateľské prostredie po úspechu bažiacich umelcov a kritikov za nehostinné zasnežené vrchy a údolia Montany a Južnej Dakoty roku 1823 plné Indiánov. Dominantnú funkciu tu už takmer úplne prevzal štýl, útočiaci na zmyslový prežitok diváka a bezprostredne ho približujúci postavám uprostred americkej divočiny.

Dej je inšpirovaný skutočnými udalosťami bájneho lovca menom Hugh Glass (DiCaprio), ktorého napadne medveď a narobí s ním nepeknú paseku. Zázrakom prežije, avšak terén neumožňuje jeho prevoz k ošetrovni. Veliteľ tak s ním nechá dvoch svojich mužov, ktorí mu majú pomáhať, prípadne ho po smrti pochovať. Tí sa však na neho vykašľú a Hugh ostáva napospas divočine a konci života celkom sám. Nakoniec sa ale Hugh rozhodne pomstiť sa svojim bývalým spoločníkom, medzi ktorých patrí aj postava Hardyho.

Skupina kritikov vytýkala filmu rozkročenosť medzi pokusom o veľké umenie a komerciou. S týmto názorom nesúhlasím, nemám však problém totožný verdikt vyniesť nad Revenant. Ani ambiciózne použitie postupov príznačných pre umelecké filmy (dlhé zábery, kamera „plávajúca“ priestorom, subjektivizácia rozprávania cez predstavy a sny hlavnej postavy prelínajúce sa do reality filmového sveta), ani prvkov posilňujúcich filmový realizmus (skutoční Indiáni, prvky domorodej hudby, historicky verná výprava a kostýmy, všadeprítomná špina a krv, v neposlednom rade kruté počasie a majestátna príroda) nedokáže zakryť hru na istotu, ktorú tu s nami režisér hrá.

135-miliónový rozpočet, výber námetu, renomovaní členovia štábu i obsadenie zvučných hereckých mien naznačuje, že tvorcovia majú namierené k tým najprestížnejším oceneniam.

Revenant: Zmŕtvychvstanie vyznieva celkom banálne, no jeho najhúževnatejším protagonistom nie je Hugh Glass, ale Alejandro González Iñárritu, ktorý sa i naďalej pridŕža osvedčenej schémy, vyžíva sa vo vyhrotených scénach, trýznení postáv i diváka. Aj napriek ďalšej zmene štýlu sa neubráni postupnej repetícii a prázdnote. Po Babel dokázal opakovane radikálne zmeniť to, ako rozpráva. Teraz, po jeho šiestom celovečernom projekte možno nastal zrejme čas zmeniť i to, čo rozpráva.

Rozhodne tento film vyzerá veľmi nádejne a skutočne bohato na všetky dôležité aspekty, ktoré sa berú v úvahu pri nomináciách na Oscara.

 

Autor: Branislav Račko

Foto: www.imbd.com



Pridaj komentár